”Keskustelussa on havaittavissa samaa poliittista näköalattomuutta kuin reilun vuoden takaisessa surullisenkuuluisassa kirurgian keskittämiskeskustelussa. Tuolloinkin poliittisesti paalutettua tavoitetta ajettiin kuin käärmettä piippuun vailla sijaa ammattilaisten näkemykselle2
Hyvinvointialueiden hallintoa on terveydenhuollon osalta evästetty valtakunnan laajuisesti siirtämään resursoinnin painopistettä erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuollon puolelle. Perusteluna on käytetty jatkuvasti paisuvia erikoissairaanhoidon kuluja sekä perusterveydenhuollon kiistatonta saatavuusongelmaa. Tämä hokema on muodostunut yleispäteväksi perusteluksi myös Keski-Suomessa ja hallituksen valitsemaa linjaa on toistettu useissa erillisissä puheenvuoroissa.
Pitää paikkansa, että erikoissairaanhoidon kulujen kasvu on valtakunnallisesti ollut suoraviivaista ja sinänsä ohjeistus menojen tasapainottamisesta on perusteltu. Keski-Suomen tilanne näyttäytyy lukujen valossa kuitenkin täysin toisella tavalla. Keski-Suomen sairaanhoitopiiri on jo vuosia ollut maamme kustannustehokkain sairaanhoitopiiri Uudenmaan ulkopuolella. Erikoissairaanhoidon menomme/asukas ovat pysyneet 2013–2020 käytännössä samalla tasolla valtakunnallisen trendin jatkaessa kasvuaan. Vuonna 2013 menot olivat 5,2 % alle maan keskiarvon ja vuonna 2020 17.1 %. Vaikka menoihin lisätään sairaala Novan ylittynyt budjetti, ovat erikoissairaanhoidon kulumme edelleen reilusti alle valtakunnallisen keskitason.
Kun tarkastellaan Keski-Suomen tilannetta lähemmin sote-menojen osalta, huomataan resurssoinnin jakautuneen maakunnassamme aivan toisin kuin julkinen keskustelu antaa ymmärtää. Nettokäyttökustannuksemme asukasta kohden SOTE-sektorilla vuonna 2020 olivat kokonaisuudessaan 1,3 % maan keskiarvon alapuolella. Erikoissairaanhoito siis alitti valtakunnallisen keskiarvon tuon mainitun 17%. Samaan aikaan perusterveydenhuollon avohoidon kustannukset olivat 30 % ja vuodeosastotoiminta 10 % yli keskiarvon. Edellä esitettyä taustaa vasten käyty keskustelu vaikuttaa yksipuoliselta.
Erikoissairaanhoidolta odotetaan tarkemmin määrittelemättömiä sopeutustoimia, vaikka ne tehtiin jo kymmenkunta vuotta sitten vieläpä yksiselitteisen pitkäjänteisesti. Kun taas tarkastellaan perusterveydenhuollolle peräkuulutettua resurssilisäystä, se näyttäisi jo toteutuneen Keski-Suomessa jopa 30 % kansallista keskitasoa korkeampana resurssointina. Hallituksen suunnalta tilatut toimenpiteet ovat siis Keski-Suomessa jo tehtynä. Siksi toivoisin tulevaisuudessa ensisijaisesti keskustelua resurssien mielekkäästä käytöstä itseisarvoisen uusjaon sijaan.
Keskustelussa on havaittavissa samaa poliittista näköalattomuutta kuin reilun vuoden takaisessa surullisenkuuluisassa kirurgian keskittämiskeskustelussa. Tuolloinkin poliittisesti paalutettua tavoitetta ajettiin kuin käärmettä piippuun vailla sijaa ammattilaisten näkemykselle. Olemme rakentamassa hyvinvointialuetta keskisuomalaisille. Tällöin tulee ottaa huomioon alueelliset erityispiirteet, eikä jumittua valtakunnallisesti naulattuihin karkeisiin raameihin. Perusterveydenhuolto tulee saada kuntoon myös Keski-Suomessa, mutta erikoissairaanhoidon kustannuksella sitä ei voi tehdä. Keinot resursseineen tulee löytää muualta.